تفاوت گیربکس حلزونی و کتابی


گیربکس‌ها یکی از مهم‌ترین اجزای ماشین‌آلات صنعتی هستند که نقش اساسی در انتقال قدرت و تنظیم سرعت بازی می‌کنند. گیربکس حلزونی و کتابی دو نوع پرکاربرد از این تجهیزات هستند که هرکدام ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند. اطلاع از تفاوت گیربکس حلزونی و کتابی باعث می‌شود انتخاب بین این دو gearbox راحت‌تر باشد. گیربکس حلزونی با طراحی مارپیچ و محور حلزونی خود، امکان کاهش دور و افزایش گشتاور را به‌طور موثر فراهم می‌کند. به‌دلیل ساختار فشرده و قابلیت انتقال نرم و بی‌صدای نیرو، این نوع گیربکس‌ها در صنایع مختلف، از جمله ماشین‌آلات سبک و سنگین در مواردی که نیاز به کاهش دور بالا و گشتاور زیاد است کاربرد گسترده‌ای دارند. آیا می‌دانید گیربکس حلزونی چگونه کار می کند؟

در مقابل، گیربکس کتابی به‌دلیل ساختار مسطح و فشرده خود، برای فضاهای محدود و ماشین‌آلاتی که نیاز به نصب در محیط‌های کوچک دارند ایده‌آل است. این نوع گیربکس‌ها به‌واسطه نسبت‌های تبدیل دقیق و قابلیت تحمل بار بالا، در دستگاه‌های صنعتی پیچیده به‌کار می‌روند. به نظر شما گیربکس کتابی (مکعبی) چگونه کار می کند؟ یا کاربرد گیربکس حلزونی و کتابی در کجاست؟

تفاوت گیربکس حلزونی و کتابی

تفاوت گیربکس حلزونی و کتابی شامل نوع طراحی، کارایی و نوع انتقال نیرو است که باعث می‌شود هرکدام برای کاربردهای خاصی مناسب باشند. در ادامه شما را بیشتر با تفاوت گیربکس کتابی و حلزونی آشنا خواهیم کرد.

گیربکس حلزونی چگونه کار می کند؟

گیربکس حلزونی (Worm Gearbox) از دو جز اصلی شامل یک محور حلزونی (که به آن "پیچ حلزونی" هم گفته می‌شود) و یک چرخ دنده تشکیل شده است. محور حلزونی یک پیچ مارپیچ است که به چرخ دنده متصل می‌شود. وقتی محور حلزونی می‌چرخد به‌طور همزمان دنده‌های چرخ‌دنده را به حرکت درمی‌آورد. زاویه مارپیچ محور حلزونی باعث می‌شود که چرخ‌دنده به‌آرامی و با سرعت کمتر بچرخد. این مکانیزم امکان کاهش سرعت زیاد ورودی و افزایش گشتاور خروجی را به‌طور موثر فراهم می‌کند.

ویژگی مهم گیربکس حلزونی باعث شده افراد در خرید گیربکس مطمئن‌تر شوند. در این نوع گیربکس به‌دلیل زاویه بالای دنده‌های مارپیچ در بیشتر موارد انتقال نیرو یک‌طرفه است؛ یعنی چرخ دنده نمی‌تواند محور حلزونی را بچرخاند. این خاصیت به عنوان ترمز داخلی در ماشین آلاتی که نیاز به توقف خودکار دارند عمل می‌کند و کاربرد زیادی دارد.

گیربکس کتابی (مکعبی) چگونه کار می کند؟

گیربکس کتابی (یا مکعبی) به‌دلیل طراحی فشرده و شکل مکعبی خود، یکی از انواع پرکاربرد گیربکس‌های صنعتی است. گیربکس مکعبی از چرخ دنده‌های ساده برای انتقال نیرو استفاده می‌کند. عملکرد گیربکس کتابی به این صورت است که قدرت از طریق یک محور ورودی وارد می‌شود و سپس با کمک چرخ‌دنده‌ها به محور خروجی منتقل می‌گردد. گیربکس کتابی (Helical Gearbox) برای کاهش سرعت و افزایش گشتاور در ماشین آلات صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چرخ‌دنده‌ها در گیربکس‌های کتابی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در حین انتقال نیرو کمترین اصطکاک را ایجاد کرده و حرکت روان و یکنواختی را فراهم خواهد آورد. این نوع گیربکس در مواقعی که به دقت بالا در نسبت تبدیل و تحمل بارهای سنگین وجود دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد. طراحی آن به گونه‌ای است که در فضاهای کوچک قابل نصب است و باعث افزایش کارایی دستگاه‌ها در محیط‌های محدود می‌شود.

5 تفاوت گیربکس کتابی و حلزونی

اطلاع از تفاوت گیربکس کتابی و حلزونی به شما در انتخاب بهتر کمک خواهد کرد. همچنین اگر بدانید چگونه روغن گیربکس را چک کنیم می‌توانید عمر وسله خود را بیشتر کرده و از راندمان بالای آن لذت ببرید. گیربکس حلزونی برای مواقعی که به کاهش سرعت بالا و گشتاور زیاد نیاز است مانند آسانسور و نوار نقاله استفاده می‌شود. در صورتی کهگیربکس کتابی بیشتر در محیط‌هایی با محدودیت فضا استفاده می‌شود و برای ماشین‌آلات صنعتی با دقت بالا و بارهای سنگین کاربرد دارد. باید بدانید نوع حلزونی آن به فضای بیشتری نیاز دارد در صورتی که نوع مکعبی آن در فضاهای محدود بهتر نصب می‌شود.

انواع گیربکس حلزونی و کتابی

نوع طراحی

  • گیربکس حلزونی دارای محور مارپیچ (حلزونی) است که به چرخ دنده متصل می‌شود. طراحی آن شامل یک زاویه 90 درجه بین محورهای ورودی و خروجی است.
  • گیربکس کتابی به شکل مکعبی و دارای چرخ‌دنده‌های ساده طراحی شده است. محورهای ورودی و خروجی در بیشتر اوقات به حالت موازی یا در یک راستا قرار دارند.

انتقال نیرو

  • گیربکس حلزونی به صورت یک طرفه عمل می‌کند؛ یعنی محور حلزونی می‌تواند چرخ‌دنده را بچرخاند اما بالعکس آن امکان‌پذیر نیست. این خاصیت به عنوان ترمز داخلی عمل خواهد کرد.
  • در گیربکس کتابی انتقال نیرو دوطرفه است و محور خروجی می‌تواند به هر دو جهت حرکت کند.

بازده و راندمان

  • گیربکس حلزونی بازدهی پایین‌تری دارد و دلیل آن وجود اصطکاک بیشتر در محل تماس بین محور حلزونی و چرخ دنده است.
  • گیربکس کتابی یا مکعبی به علت تماس بهتر و روان‌تر چرخ‌دنده بازدهی بالاتری نسبت به نوع حلزونی دارد.

سرعت و گشتاور

  • گیربکس حلزونی برای کاهش سرعت‌های زیاد و افزایش گشتاور بسیار مناسب است و می‌تواند گشتاورهای بالایی را تحمل کند.
  • گیربکس کتابی برای سرعت‌های متوسط و بارهای سنگین ساخته شده است. این نوع گیربکس با دقت بیشتر در نسبت تبدیل طراحی شده است.

صدا و لرزش

در گیربکس حلزونی انتقال نیرو به‌دلیل طراحی مارپیچی، صدا نرم و بی‌صداتر است.

در گیربکس کتابی نسبت به گیربکس حلزونی صدا و لرزش بیشتری دارد، اما بهینه‌سازی‌هایی برای کاهش این موضوع در مدل‌های جدیدتر انجام شده است.

کاربرد گیربکس حلزونی و کتابی در کجاست؟

گیربکس حلزونی بیشتر در صنایعی که به کاهش سرعت و افزایش گشتاور نیاز است مانند نوار نقاله و بالابرها استفاده می‌شود. گیربکس کتابی به دلیل ساختار فشرده و بازدهی بالا در دستگاه‌های صنعتی با فضای محدود مانند ماشین‌آلات بسته‌بندی و خط تولید کاربرد دارد. شهراز صنعت با تنوع گسترده در گیربکس کتابی و گیربکس حلزونی انتخاب را ساده کرده است.

کاربرد گیربکس کتابی کاربرد گیربکس حلزونی
ماشین‌آلات صنعتی دقیق  آسانسور و بالابر
پمپ و کمپرسورها  نوار نقاله
تجهیزات حمل و نقل سنگین  دستگاه‌های بسته‌بندی
دستگاه‌های پرس و برش  ماشین‌آلات ساختمانی
ماشین‌آلات کشاورزی  درهای اتوماتیک سنگین
خطوط تولید با فضای محدود  برش سنگ
رباتیک  میکسر و همزن‌های صنعتی
سیستم‌های انتقال دقیق نیرو  خطوط تولید کارخانه‌ای

سوالات متداول

گیربکس حلزونی چه کاربردهایی دارد؟

گیربکس حلزونی در دستگاه‌هایی مانند نوار نقاله، آسانسور، بالابر و ماشین‌آلات سنگین استفاده می‌شود که نیاز به کاهش سرعت و افزایش گشتاور دارند.

مزایای گیربکس حلزونی چیست؟

مزایای گیربکس حلزونی شامل عملکرد بی‌صداتر، قابلیت خودقفل‌کنندگی و کاهش سرعت بالا همراه با افزایش گشتاور است.

چرا گیربکس کتابی بازده بالاتری دارد؟

به‌دلیل تماس بهتر و اصطکاک کمتر بین چرخ‌دنده‌ها، گیربکس‌های کتابی راندمان بالاتری دارد و نیروی بیشتری با انرژی کمتری منتقل می‌شود.

چه عواملی در انتخاب گیربکس کتابی تاثیر دارند؟

عواملی مانند میزان گشتاور موردنیاز، نوع دستگاه و فضای موجود برای نصب از مهم‌ترین عوامل در انتخاب گیربکس کتابی هستند.

دیدگاه شما (0)


فروشگاه

حساب کاربری

سبد خرید

تماس با ما

واتساپ